Oficjalna strona sekcji rugby KS Posnania Poznań
slide01 slide01 slide01 slide01
NABÓR DO
SEKCJI RUGBY
NABÓR
AKTUALNOŚCI !

POSNANIA_RUGBY 7

BLACK ROSES

SARMACI RUGBY

JESTEŚMY TUTAJ

ODWIEDZILI NAS
free counters
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
POSNANIA RUGBY CLUB

KS POSNANIA POZNAŃ

SPONSORZY

WSPÓŁPRACA

PATRONAT MEDIALNY

WSPÓLNIE PRZECIW BIAŁACZCE

Nasza strona
Działamy:
RUGBY DLA POCZĄTKUJĄCYCH CZYLI JAK TO SIĘ WSZYSTKO DZIEJE
Kiedy po raz pierwszy oglądamy mecz rugby, prawdopodobnie nie będziemy rozumieć bardzo wielu rzeczy. Zasady tej dyscypliny sportu są bardzo złożone. Przebieg meczu, który wydawać się może niektórym kolejnymi sekwencjami zderzeń i upadków, w rzeczywistości podlega ścisłym regułom i oparty jest na konkretnej myśli taktycznej. Od każdego zawodnika, bez względu na to czy posiada piłkę, czy nie, czy atakuje, czy broni, wymaga się doskonałej znajomości swoich obowiązków, umiejętności przewidywania, inteligencji i podzielności uwagi. Od każdej decyzji zależy bardzo wiele, ale siła rugby tkwi w zespołowym działaniu i doskonałym zrozumieniu między członkami drużyny.
Żeby przybliżyć wam piękno tego sportu, przygotowaliśmy dla was krótki przewodnik po pierwszym meczu rugby. Znajdziecie tu podstawowe informacje, które pomogą wam zorientować się w tym co dzieje się na placu gry i w pełni docenić piękno dyscypliny.




Drużyna rugby

• drużyna rugby składa się z 15 zawodników
• trener ma prawo dokonać 7 zmian w meczu
• numery na koszulkach zawodników odpowiadają zajmowanym przez nich pozycjom
• drużyna podzielona jest na dwie formacje: młyn i atak

1. Młyn to zawodnicy z numerami od 1-8. Są to często najsilniejsi i najwięksi fizycznie zawodnicy na boisku. Najłatwiej odnaleźć ich podczas młynów dyktowanych, kiedy ósemki obu zespołów wiążą się w charakterystyczny sposób, po czym starają się przepchnąć przeciwnika w walce o piłkę. Młyn bierze na siebie ciężar gry fizycznej, jest obecny przy wprowadzaniu piłki zza linii autowej.

2. Atak to zawodnicy z numerami od 9 – 15. Ich gra stanowi często o pięknie rugby. Tutaj liczy się szybkość, zwinność, dynamika i spryt. Atak ma tak rozegrać piłkę, by oszukać przeciwnika i przedrzeć się na jego pole punktowe.


Ogólne zasady:

1. Czas trwania

• Mecz rugby trwa 80 minut (każda połowa po 40).
• W przerwie, która trwa od 5 do 10 minut, zawodnicy na ogół nie opuszczają boiska.
• Sędzia zatrzymuje czas tylko, kiedy przerwa w grze wymuszona jest interwencją lekarza lub z powodu innych, zewnętrznych przyczyn (np. oczekiwanie na zgubioną piłkę).

2. Przed rozpoczęciem rywalizacji na boisku, sędziowie zawsze proszą do siebie kapitanów, aby zwrócić im uwagę na przepisy, których ich koledzy muszą szczególnie przestrzegać, a także przeprowadzić losowanie. Poprzez rzut monetą wybierana jest drużyna, która decyduje o rozpoczęciu. Można zdecydować się na wybranie połowy, lub przywileju posiadania pierwszej piłki.

Drużyna, która ma rozpocząć zawody ustawia się w linii, około 2 metry od linii środkowej boiska, za plecami stojącego na środku łącznik ataku. Ten upuszcza piłkę i w chwili kiedy ta dotyka ziemi, kopie ją w stronę rozstawionego w szachownicy przeciwnika. Jego koledzy muszą wybiec zza jego pleców w momencie, w którym piłka poszybuje w powietrze. Dochodzi do pierwszego zderzenia. Obrońcy zamykają kop, czyli biegną tyralierą w stronę rywala, który łapie jajo i wyprowadza atak.


• Piłka po rozpoczęciu musi przekroczyć przerywaną linię, oznaczającą 10 metrów od połowy boiska. Jeśli tak się nie stanie, sędzia dyktuje młyn lub ponowny kop ze środka boiska dla drużyny przeciwnej (do wyboru).
• Jeśli obrońcy wybiegający zza pleców kopiącego, będą przed nim jeszcze zanim piłka poszybuje w stronę drużyny przeciwnej, sędzia dyktuje młyn na środku boiska dla drużyny przeciwnej.
• Jeśli piłka wypadnie bezpośrednio na aut, bez dotykania murawy, sędzia dyktuje młyn lub aut na środku boiska (do wyboru).
• Jeśli piłka wyleci za boczną linię, dotykając wcześniej murawy, sędzia dyktuje aut w miejscu, gdzie wypadła ona poza plac gry dla drużyny atakującej (tej która miała złapać piłkę)
• Jeśli piłka opuści boisko za linią końcową, można wykonać przyłożenie obronne lub pozwolić jej opuścić plac gry i wtedy sędzia dyktuje młyn na środku boiska.
• W drugiej połowie, w identyczny sposób grę rozpoczyna przeciwna drużyna
• Informacja dodatkowa: na ogół formacje młyna ustawiają się naprzeciwko siebie i właśnie w tym kierunku łącznik kopie piłkę z rozpoczęcia.

3. Podawanie piłki

• W rugby, piłkę ręką podaje się tylko do tyłu
• Piłkę do przodu można tylko kopać
• Każde wypadnięcie piłki z rąk, przed zawodnika, traktowane jest jako podanie do przodu
• Kiedy piłka wypadnie do przodu sędzia zatrzymuje grę i podejmuje decyzję o „młynie dyktowanym”.

4. Młyn dyktowany

• Zawodnicy pierwszej linii młyna (zawodnicy z numerami od 1-3) stają obok siebie i wiążą, czyli oplatają rękami, tworząc zwarty, trzyosobowy łańcuch.
• Druga linia młyna (nr. 4 i 5) również wiąże się ze sobą, przyklęka, za pierwszą linią i wsadza głowy pomiędzy jej nogi. Są to wspieracze, którzy mają dopychać pierwszą linię po zwarciu z przeciwnikiem.
• Trzecia linia (nr 6, 7 i 8), nie bierze aż tak aktywnego udziału w pchaniu młyna, choć również ma tu swój wkład. Są to zawodnicy, którzy jako pierwsi muszą opuścić młyn i włączyć się do akcji ataku lub wybiec do obrony.
• Na sygnał sędziego, związane ósemki stają naprzeciwko siebie.
• Następują komendy crouch, touch, hold, engage! Zawodnicy pierwszej linii kolejno pochylają się, klepią przeciwnika, by sprawdzić, czy dystans przed uderzeniem jest odpowiedni, wyczekują i na komendę „engage”, uderzają w przeciwnika.
• Teraz dwie strony napierają na siebie, a łącznik młyna (gracz z nr 9) wrzuca piłkę w korytarz utworzony pomiędzy nogami zawodników pierwszej linii obu drużyn.
• Piłka przekazywana jest pomiędzy nogami aż do ostatniego w formacji wiązacza (nr 8). Z pomiędzy jego nóg piłkę wyciąga ponownie łącznik młyna, który na ogół podaje ją do łącznika ataku (nr 10).
• W młynie można pchać dopiero po wrzucie piłki i przepychając młyn przeciwnika, można mu ją odebrać
• Kiedy młyn nie jest pchany prosto, ale skręca się, sędzia zatrzymuje grę i odgwizduje zmianę wrzutu (piłka wędruje do drużyny przeciwnej)
• Wszyscy zawodnicy ataku, poza łącznikiem młyna mają być ustawieni w odległości 5 metrów od nóg wiązacza (nr 8)




5. Zdobywanie punktów

• Punkty można zdobyć na 3, podstawowe sposoby: przyłożenie, karny i dropgoal
• Przyłożenie oznacza położenie piłki za linią końcową boiska, na polu punktowym.
• Za przyłożenie otrzymuje się 5 punktów, a następnie można zdobyć kolejne 2, kopiąc tzw. podwyższenie.
• Podwyższenie kopie się ustawiając piłkę na podstawce co najmniej 10 metrów od słupów, na linii punktu, w którym została położona piłka (stąd najlepiej położyć wprost za słupami)
• Karny dyktowany jest za nieprzepisowe zagranie. Drużyna może zgłosić „próbę kopu na słupy”
• Piłkę umieszczoną na podstawce, należy kopnąć pomiędzy słupy bramki, ponad poprzeczkę.
• Za karny otrzymuje się 3 punkty
• Dropgoal polega na upuszczeniu piłki i kopnięcie jej w momencie, kiedy dotyka ziemi
• W tym przypadku piłka również musi trafić pomiędzy słupy, ponad poprzeczkę i również za udany kop dopisuje się drużynie 3 punkty.
• Jeszcze jedną formą zdobywania punktów jest „karna piątka” lub inaczej „karne przyłożenie”
• Karną piątkę przyznaje się, kiedy sędzia uzna, że drużyna zdobyłaby przyłożenie, gdyby w sposób nieprzepisowy nie przeszkodzili jej w tym rywale.

6. Linia spalonego

• W rugby linię spalonego stanowi piłka
• Obrońcy zawsze muszą mieć zawodnika z piłką przed sobą.
• Jeśli zawodnik z piłką znajdzie się na ziemi, na ogół mamy do czynienia z przegrupowaniem
• Atakujący stają nad przewróconym kolegą, chroniąc piłkę
• Obrońcy starają się przepchnąć chroniących zawodników i przejść nad leżącym zawodnikiem, gdyż tylko wtedy mogą zabrać piłkę. Jest to tzw. „ruck”
• Zawodnik leżący na ziemi musi odłożyć piłkę. Za trzymanie na ziemi dyktowany jest karny
• Obrońcy, przy przegrupowaniu, muszą ustawiać obronę, za linią spalonego, którą w tym wypadku wyznacza linia nóg ostatniego zawodnika w rucku.

7. Aut

• Jeśli drużyna kopie piłkę na aut po karnym, to ona będzie ją ponownie wprowadzać do gry
• Jeśli piłka opuści boisko, nie dotykając jego powierzchni, a zawodnik, który ją kopnął nie znajdował się na polu obronnym wyznaczonym przez linię 22 metrów, sędzi dyktuje aut z miejsca kopu.
• Jeśli piłka dotknie boiska przed jego opuszczeniem, lub zawodnik wykonał kop obronny z pola 22 metrów, sędzia dyktuje aut w miejscu, w którym piłka opuściła boisko
• W obu powyższych przypadkach, piłkę do gry wprowadza drużyna przeciwna (nie drużyna kopacza)
• Piłkę do gry wprowadza młynarz (nr 2)
• Zawodnicy młyna ustawiają się w dwóch rzędach, tworząc korytarz szerokości jednego metra
• Młynarz wrzuca piłkę wysoko, w środek korytarza, a jego koledzy z drużyn, podnoszą w górę jednego z zawodników, który ma złapać piłkę.
• Drużyna przeciwna również może podnieść swoje zawodnika i przechwycić piłkę
• Jeśli piłka nie zostanie wrzucona prosto w korytarz, sędzia odgwizduje tzw. wrzut tendencyjny i inicjatywa przechodzi do drużyny przeciwnej, która może albo wyrzucić piłkę z autu, albo wybrać młyn dyktowany, 15 metrów od linii bocznej boiska.

8. Linia 22 metrów i przyłożenie obronne

• Linia 22 metrów (licząc od pola punktowego), wyznacza koniec pola obronnego każdej z drużyn
• Jeśli zawodnik, stojący w tym polu, złapie z powietrza, piłkę kopniętą przez przeciwnika i krzyknie „mam!” gra zostaje wstrzymana
• Wznowienie gry następuje przez kop w stronę drużyny przeciwnej, jak przy rozpoczęciu, tylko z linii 22 metrów.
• Gra wznawiana jest również z linii 22, jeśli niecelnie kopnięta piłka z rzutu karnego opuści boisko za polem punktowym
• Gra wznawiana jest z tej linii również w sytuacji, kiedy przeciwnik wprowadzi piłkę nogą na pole punktowe, a obrońca zdecyduje się na „przyłożenie obronne”
• Obrońca kładzie wówczas piłkę na polu, jakby przykładał. Gra jest wstrzymywana i wznawiana po rozstawieniu się drużyn po dwóch stronach linii 22 metrów.
• Jeśli obrońca wbiegnie na pole punktowe z piłką i zdecyduje się na przyłożenie obronne, sędzia odgwizduje młyn dyktowany dla drużyny przeciwnej, 5 metrów od pola punktowego.

9. Trzecia połowa


• Trzecia połowa to jeden z najważniejszych elementów meczu rugby
• Drużyny, które walczyły na boisku spotykają się w przyjacielskie atmosferze, piją piwo i dyskutują o meczu, czy nowościach w środowisku rugby
• Spotkania mają charakter towarzyski i często uczestniczą w nich całe rodziny rugbistów
• Trzecia połowa jest nieodłącznym elementem rugby, który buduje atmosferę fair play i specyficzny klimat tej dyscypliny sportu

Brak komentarzy. Może czas dodać swój?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?